Snelheid op Schapendijkje naar 0

Snelheid op Schapendijkje naar 0 (archief, DHFOTO).Den Helder – De snelheid op een deel van ’t Schapendijkje gaat van 50 kilometer per uur naar nul. Dat heeft Miranda de Vries vernomen van het college van Den Helder. De initiatiefnemers voor een veiliger Schapendijkje zijn persoonlijk bijgepraat over de te nemen maatregelen.

Het stuk tussen Manege Bruin en de tennisvereniging wordt afgesloten met slagbomen en een hek en is alleen voor calamiteiten en voor fietsers beschikbaar. Er komt extra verlichting bij de afsluitingen en betere verlichting op de weg.

De route van en naar de Texelse boot wordt omgeleid en Fort Erfprins gaat gebruik maken van de andere ingang. Over een half jaar volgt een evaluatie, die volgend voorjaar nog eens wordt herhaald. Doel van de evaluaties is te bekijken welke verbeteringen nog kunnen worden doorgevoerd.

Bezwaar
Tegen dit verkeersbesluit kan nog wel bezwaar worden gemaakt. Het ligt vanaf volgende week voor een periode van zes weken ter inzage en gedurende die periode kunnen bezwaren worden ingediend.

De Vries laat weten trots te zijn op de groep die dit voor elkaar heeft gekregen. “Het had echter zeventien jaar geleden al moeten gebeuren.” Directe aanleiding voor de acties was dit keer het dodelijk ongeval van november, waarbij Celeste Kos om het leven kwam.

In het korte persbericht van de gemeente stelt zij: “De afsluiting geldt voor het deel tussen de toegangspoort tot Fort Erfprins (Schapendijkje 8) en de Grasdijk (ter hoogte van manege Bruin).
Het tussenliggende deel wordt aangewezen als fietspad.”

468-Onderbericht

Over de schrijver:

Woonachtig in Den Helder / Julianadorp sinds 1973, sinds 2008 hoofdredacteur van Den Helder Actueel.

Lees ook:

70 reacties

  1. boaz

    Ik begrijp de relatie van de texels boot niet ? Die loopt toch niet tot zover door ?
    En de bewonders tegenover de oude ingang van het fort krijgen een hogere verkeersdruk ( als ingang) door omgeleid verkeer. Ben benieuwd hoeveel bezwaren dit gaat opleveren.

  2. opa

    Wordt het mooiste uitkijkplekje, waar iedere jutter minimaal éénmaal per week gaat kijken, dan onbereikbaar voor inwoners en toeristen?
    Dat kan niet waar zijn.
    Geen probleem met afsluiten en extra omrijden, maar Kaaphoofd moet bereikbaar bliven!

  3. Kees Jan

    Belachelijke vertoning van dit College van Burgemeester en Wethouders. Om een weg compleet af te sluiten, vanwege een paar wegpiraten is werkelijk van de zotte.
    .
    Kaaphoofd wordt hiermee onbereikbaar. Een van de mooiste uitzichten over zee waar je met de auto kunt komen.
    .
    Er zijn in Den Helder wel meer plaatsen waar helaas meerdere malen dodelijke slachtoffers zijn gevallen. Gaan we die wegen dan ook in zijn geheel afsluiten?
    .
    Gemeenteraad en College van Burgemeester en Wethouders moeten gewoon de portemonnee trekken en goede verlichting en verkeersremmende maatregelen nemen. Zet er permanente flitspalen neer, welke altijd aanstaan en niemand rijd meer te hard.
    .
    Mijn vermoeden bestaat dat meerdere bewoners van Huisduinen en de wijk Oud Den Helder bezwaar zullen maken op dit besluit.

  4. R. Bol

    Mensen, maak een fietspad aan dijkzijde afgeschermd met een vangrail, iedereen blij.

  5. Corinne

    Denk dat hiermee (één van de weinige) toeristische trekpleisters verloren gaat. Woon al jaren niet meer in Den Helder, maar als ik in Den Helder kom dan rij ik graag even naar die plek om over zee uit te kijken. Jammer. Is een fietsstraat dan niet een veel betere oplossing?!

    1. Bodelo

      Corinne, het is duidelijk dat je al een tijdje weg bent als je deze weg bestempeld als één van de weinige toeristische trekpleisters ……………………..

        1. Bodelo

          De uitkijkplek inderdaad. Dat verandert mijn mening niet, noch de visie van Corinne dunkt mij?

  6. Bodelo

    Ik lees een stukje van de “discussie” op facebook over dit onderwerp. Duidelijk is wel dat het leeft.
    Er lijken twee partijen te zijn; de “nabestaanden” (bewust tussen aanhalingstekens) die blij zijn met dit besluit.
    De “gebruikers van de weg” die duidelijk niet blij zijn met dit resultaat.
    Ik sluit mij deels aan bij de mening van Kees Jan. Hoe ernstig het ongeluk ook was, afsluiting is erg rigoureus en feitelijk geen oplossing.
    Dit moet toch anders kunnen. Er zijn (ook op dit forum) al veel betaalbare oplossingen aangedragen.

  7. Kaylee01

    Ze hebben de kolder in hun kop denk, waar slaat het nou op om de weg meteen maar af te sluiten. Zal wel te maken hebben met het feit dat twee slagbomen plaatsen de goedkoopste maatregel is.

  8. caso

    Maak het 1 richtingsverkeer (noord naar zuid) tot en met de manege. Fietsers uiteraard uitgezonderd.

  9. Dick Berts

    Vergelijkbaar met een arts die te belazerd is om een wond te verzorgen en dan maar de hele arm afhakt.

  10. strandloper

    Als alle wegen waar ooit een dodelijk ongeval heeft plaats gevonden, worden afgesloten dan staat alles stil. Er zijn tal van mogelijkheden om de situatie te verbeteren. Deze slechts denkbare oplossing kan alleen van het Helderse college komen.

  11. Biko

    Als fietsers verlichting aanhebben en auto’s gewone snelheid rijden ,ja toch. Weet al 50 jaar niet beter.

  12. Roodborstje

    Ik heb de indruk dat de Gemeente DH zich hier lekker goedkoop van af wil maken.
    De hele weg maar afsluiten d.m.v. 2 slagbomen en klaar is Kees.

  13. Fred

    Er maken zich hier mensen meer druk over het niet kunnen bereiken van het uitkijkpunt , dan over het feit dat er op deze weg dodelijke slachtoffers zijn gevallen. Jullie moeten zich de ogen uit je kop schamen BAH !

    1. strandloper

      Het een en het ander in jouw reactie hebben totaal niets met elkaar van doen Fred. Schaamte over welke reactie dan ook bij dit artikel is wat mij betreft valse schaamte.

    2. opa

      Jammer Fred, dat je niet meteen begrijpt dat het kind met het badwater wordt weggegooid, als de oude slagbomen de oplossing voor een veel te lang durend probleem zijn. Ook goedkoop blijkt later duurkoop. Den Helder kust de Zee, de meest unieke plek daarbij is al eeuwen lang Kaaphoofd. En die gooien we weg? Er zijn veel betere oplossingen mogelijk, en opa betwijfelt of die duurder zijn.

  14. kl777

    misschien moeten we een petitie gaan opstellen om kaaphoofd bereikbaar te houden

  15. sukkels

    omdat er een fietser omgekomen is ga je een dorp als huisduinen onbereikbaar maken en onleefbaar want als alle verkeer er via de huisduinerweg in moet dan is het wachten op de volgende fietser die dood gereden word of sluiten we die weg dan ook maar af

    1. Sander uit Den Helder

      je hebt helemaal gelijk, de Huisduinerweg moet gescheiden fietspaden en duidelijke belijning krijgen anders is deze net zo onveilig als het Schapendijkje …. oh wacht…. die zijn er al…..

  16. Elsido

    Als ze dit doen en al het verkeer voor fort erfprins moet via de fortweg naar de oude ingang dan mogen ze daar ook wel een paar drempels in gooien. Ze rijden nu al als bezetenen over de fortweg en pas vlak voor de eerste drempel vol in de ankers.

  17. Hijneken

    @Elsido: Ja ik pleit voor een stuk of dertig dikke & hoge drempels. Iedereen blij want je kunt dan gewoon met de auto blijven rijden, en dan met de nadruk op gewoon, en met de fiets/scooter ben je dan ook veilig. Iedereen blij!

  18. Dick Berts

    De feitelijke boodschap van B&W: Als u het nog eens waagt om met een handtekeningenactie aan onze kop te zeuren, dan sluiten we ook uw weg af.

  19. Dijke

    Nou zullen we dan maar meteen alle wegen afsluiten. ….op elke weg, hoe erg ook, is wel eens iemand overleden. En het hardrijders argument gaat ook al niet op, simpelweg handhaven, je jeetje hoe diep kun je zinken als gemeente

  20. Richard

    Volgens mij worden er twee verhalen verteld .
    In de NH dagblad staat dat Kaaphoofd gewoon te bereiken is. En hier les ik dat het niet zo is.
    Welk verhaal is nu waar.
    Als ik alle twee de verhalen naast mekaar leg is het gedeelte tussen manege en de afrit van Kaaphoofd afgesloten en blijft de ingaan van Fort Erfprins op het schapendijkje gewoon open.

  21. Dick Berts

    Wat wil dit college nou eigenlijk, het verkeer van burgers in goede banen leiden of burgers dwarsbomen??

  22. 't Kraaiennest

    Als er geen dodelijk slachtoffers waren gevallen zou ik bijna denken aan een geweldige 1 april grap!

  23. 't Kraaiennest

    Deze is ook leuk!

    Fietsers aan de landzijde en de auto’s aan de zeezijde!

  24. Elsido

    Zie net dat het bericht op den helder actueel niet helemaal duidelijk is. De weg word afgesloten tussen manege bruin en kaaphoofd. de hoofdingang van fort erfprins blijft dus gewoon bereikbaar even als kaaphoofd echter wel alleen vanaf de den helder kant.

    1. strandloper

      Elders gelezen, dat het uitkijkpunt Kaaphoofd bereikbaar blijft volgens een gemeente woordvoerder. Dat zou betekenen, dat de weg wordt afgesloten tussen even na de afrit van de Dijk tot aan de ingang van manege Bruin. Op dat weggedeelte is Celeste om het leven gekomen en daar zal dan geen autoverkeer mogelijk zijn. Het gedeelte waar het andere ongeluk heeft plaats gevonden, wordt nu veel drukker! Ook las ik elders, dat de wethouder hiermee “de snelheid uit de weg haalt”. Verzin het maar.

    2. Kees Jan

      Dan moet al het vrachtverkeer dwars door een woonwijk, welke niet berekend is voor zwaar verkeer. Bussen kunnen elkaar niet eens passeren op de van Heemskerkstraat. De bocht abeltasmanstraat / alexandersingel is met auto’s al gevaarlijk en te smal, laat staan dat daar ook regelmatig vrachtwagens door heen moeten. Ook bij de kanaalweg kun je niet met een zware vrachtwagen de Dorus Rijkerstraat in om onder de dijk te blijven rijden. Het is het verplaatsen van een probleem.
      .
      Het is en blijft een belachelijk plan, vanwege een paar idioten die zich niet aan de snelheid houden. Of fietsers die te beroerd zijn om degelijke verlichting te voeren.
      .
      Als ieder straat moet worden afgesloten waar te hard word gereden en/of waar dodelijke slachtoffers zijn gevallen dan kunnen we Den Helder beter auto vrij maken…. Straf de verkeershufters en niet de goedwillende burgers van onze stad
      .
      Er zijn tal van mogelijkheden om deze straat aan te passen, zodat er niet zo hard meer kan worden gereden. En toch voor iedereen toegankelijk blijft. Op Langevliet/Nieuweweg staan ook flitspalen en sinds deze er staan is deze weg ook geen racebaan meer.

    1. caso

      Valt nog mee, stat soms op de kanaalweg waar huizetijdverdrijf gestaan heeft, en de weg langs de duinen en bij doggersvaart.

      Als men toch wil verdienen, dan op de fazantenstraat (30km) Maar dat schijnt niet te mogen omdat het een ambulance-route betreft. idd, je lult niet meer.

  25. Frans Seegers

    1 van de reacties is …omdat er 2 ongelukken zijn gebeurd, het eerste ongeluk bhad overal kunnen gebeuren , dat had ook niets met snelheid te maken maar met drank. het 2de ongeluk, daar heb ik eigenlijk nooit een verslag over gelezen, had de persoon verlichting aan, reed de persoon netjes rechts. en zo heb ik nog wel een paar vragen, dat het erg is jazeker is het erg.maar alles heeft een actie -reactie, en de reactie om de weg helemaal af te sluiten is absurd en ik ga dan ook direkt als het kan bezwaar aantekenen.
    er zijn genoeg oplossingen te verwezelijken.

  26. Rasjutter

    Het is gewoon verschrikkelijk dat er twee leven zij te betreuren op deze weg, maar moet Frans wel gelijk geven, bij 1 was drank de oorzaak en de ander is volgens mij nog niet bekend.
    Zelf denk ik dat de gevaarlijke situaties niet wordt veroorzaak door mensen die van a naar b rijden, maar door een hele andere groep.
    Denk dat de politie daar maar eens beter op moet gaan letten, zie banden sporen op en tegen de dijk staan dat ik bij mezelf denk, hoe krijgen ze het voor elkaar.
    Er staan hele dure camera’s langs de weg, eigendom Erfprins en er zit volgens mij nog 24 uur bewaking bij de poort, doe daar eens wat mee in plaats van de oude slagbomen van defensie te laten zakken.

  27. strandloper

    Frans en Rasjutter gaan terecht in op de oorzaken van de ongevallen. Van hen begrijp ik nu, dat het eerste ongeval is veroorzaakt door een drankrijder en van het laatste ongeval heb ik slechts gelezen, dat volgens de politie dat ongeval overal had kunnen gebeuren. Om op basis van die twee gegevens een weg af te sluiten, zal niemand begrijpen. De wethouder heeft onderzoek laten doen. Uiteraard, immers ambtenaren en bestuurders van de gemeente Den Helder kunnen al heel lang niet zelf meer nadenken. Hoppa….onderzoek. Dikke rekening van de onderzoekers betalen en met de uitkomsten aan de loop gaan. Het is allemaal zo eenvoudig voor onze bestuurderen. Het onderzoek heeft waarschijnlijk alleen bestaan uit wat kabels over de weg te leggen en tellers te activeren. Bovendien zijn snelheden gemeten, toch? Oké, zegt de wethouder, weg afsluiten. De weg blijft echter wel op een groot deel toegangkelijk voor dranktorren en niet te vermijden ongevallen.
    De gemeente doet hier maar wat voor de Bühne en betaald daar ook nog voor.

  28. Dick Berts

    Als er ergens brand is in Den Helder, laat Schuiling dan verder uit veiligheidsoverwegingen het complete pand slopen? We hebben in Den Helder bestuurders die alleen maar machtsspelletjes kunnen spelen en verder volkomen incapabel zijn.

    1. Kees Jan

      De Burgemeester laat niet na een brand een pand slopen, maar geeft gewoon de opdracht om het gecontroleerd plat te laten branden.

  29. Dick Berts

    Ik hoop maar dat deze felle discussie niet al te pijnlijk is voor de nabestaanden. Zie het niet als een gebrek aan medeleven, we vinden allemaal dat er wat moet gebeuren, maar wel op een intelligente manier die de problemen niet verplaatst en de stad leefbaar houdt.

    1. Bodelo

      En ook dit Dick Berts verwoord je uitstekend.
      Ik constateer in de diverse discussies dat met name nabestaanden (of mensen die dichtbij hen staan) nogal fel reageren. Vaak in de trant van “het zal jouw kind maar zijn”.
      Hoe vervelend ook maar het betreft hier verkeersgerelateerde zaken en die moet je vooral rationeel blijven bekijken en niet overmand door emoties (in dat licht is de bijdrage van Frans Seegers zeer zinvol!). In het laatste geval wordt er een non beslissing genomen erg veel weerstand oproept. Ik vrees dat we nu op dat punt zijn gekomen.
      Den Helder kust de Zee, de slogan waarmee het toerisme aangewakkerd (moet) worden. Langs de gehele westkust van Nederland is het zeegebied goed toegankelijk. Nu wordt een klein stuk afgesloten naar aanleiding van een triest incident (inderdaad, het is een incident).
      De wethouder gaat mijns inziens voorbij aan de consequenties voor o.a. de omliggende wegen zoals Abel Tasmanstraat en Huisduinerweg (zie reactie Kees Jan).
      De bron wordt niet aangepakt. En dat moet mijns inziens juist wel gebeuren!

  30. Rein

    Rein.

    Wethouder van Dongen zegt ” We willen de snelheid er uit halen.” dus zet ze het meteen op nul en sluit de weg af.
    Met als gevolg dat de Theodorus Rijkerstraat en de Coenraad Botstraat krijgen twee keer de verkeersstroom te verwerken heen en terug. Gaan de vrachtwagens dan ook via het poortje naar Erfprins ?? denk het niet. Huisduinen is slechter te bereiken.
    De makkelijkste oplossing is om er opstakels te plaatsen zodat er een slingerweg ontstaat. Nu heb je maar 2 wegversmallingen bij de tennisbaan en een heuvel bij de manege. Ik hoor ook wel dat ze soms optrekken voorbij de tennisbaan en gas geven tot de manege.
    Er zijn veel jutters en toeristen die van uit oud Den Helder naar het uitkijk punt gaan en doorrijden naar Huisduinen. Dat zullen de meetkabels wel aangetoond hebben. Maar nu moeten ze van de Wethouder terug dit is de slechste en makkelijkste oplossing.

  31. Gertjan

    Als de snelheid 0 wordt mag je er dus ook niet meer fietsen of zelfs lopen, blijkbaar mag er totaal geen enkele vorm van beweging meer zijn op dat stuk wegdek. Dat komt de veiligheid wel ten goede, overal beweging verbieden, dan kan je ongelukken echt voorkomen, dus stop met fietsen, lopen, kruipen, paardrijden, autorijden, scootmobiel gebruiken, et cetera voor de veiligheid van jezelf en van andere.

  32. Frans Seegers

    Dat het voor de nabestaande heel erg is wat er gebeurdt is , daar ben ik het 100 % mee eens, zowel het erste ongeluk ( 17 jaar geleden?????) als het 2de ongeluk. beide een andere oorzaak met beide een tragisch ongeluk..Nu ben ik aan het nakijken hoe het kan dat een gemeente deze zeer makkelijke beslissing kan nemen ten gunste van de na bestaanden, Ik ga eens even kijken hoe en wat de relatie is van een initiatiefneemster en iemand die in de gemeente beslingen neemt , want ik denk dat er “gematst” is.

    1. Fred

      Stukkie gemist Frans ?? Er is een grote aktie gevoerd voor een veiliger Schapendijkje . Er zijn een paar duizend handtekeningen gezet voor meer veiligheid op dat stuk weg. ( lees wat ik schrijf. meer veiligheid , niet afsluiten) Een beetje …….. !!!! om te veronderstellen dat hier een gematst spelletje is gespeeld.

      1. Frans Seegers

        En dat er een hoop handtekeningen binnen zijn gehaald, en zoals ik al eerder aangaf , het eerste ongeluk heeft helemaal niets met het laatste ongeluk te maken, maar in mijn optiek is dat door de actie voersters mooi erbij gelinkt.Voor zover ik het weet was de uitslag van het politie onderzoek …… dit ongeluk had overal plaats kunnen gebeuren. Wat ik nergens terug kan vinden is , reed de auto tegen de bermkant aan, reed de fietster zonder licht,reed de fietster aan de bermkant,zijn dit vreemde gedachtes, nee het zijn eerlijke gedachtes . Het is en blijft een verschrikkelijk ongeluk,maar die gebeuren ook op andere plaatsen, hoe erg het ook is.en den Helder is natuurlijk niet zo groot, maar je kan moeilijk den Helder helemaal autovrij maken.

        1. Bodelo

          Frans, je hebt een aantal leuke feiten naar boven gehaald die bijdragen aan de discussie. Maar nu ga je in complottheorieën denken en dat moet je niet doen, zinloos!
          Dat je (officieel) nog iets over de omstandigheden van het tweede dodelijk ongeluk hebt gehoord heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat deze zaak nog voor de rechter moet komen.
          En ja, ook ik tekende voor een veiliger Schapendijkje. Niet voor een afsluiting, daar ben ik het pertinent mee oneens!

    1. Fred

      Met eenrichting , rijd men misschien nog wel harder. Omdat men weet dat er geen tegenliggers te verwachten zijn.

  33. Frans Seegers

    Elly , volgens Route planner begint de zeeweg bij fort kijkduin en vanaf huisduinen gezien begint de naam schapendijkje na manege Bruin dat is een T splitsing daar gaat de naam Zeeweg over in het schapenijkjeover in het schapendijkje ,en de grasdijk gaat vanaf de zijkant van Manege Bruin bij de T splitsing naar de huisduinerweg.
    of google moet het verkeerd hebben.alles is mogenlijk.,
    maar je wilt toch niet voor gaan stellen om op de grasdijk gemotoriseerd vervoer te laten rijden ???

  34. navydaddy

    Afsluiting is geen oplossing, het levert alleen maar elders grotere drukte en ergernissen op en is tevens ook niet echt bevorderlijk voor het toerisme lijkt mij. Ben zelf werkzaam op het fort en hier geboren, getogen èn woonachtig. Hoewel een eventuele afsluiting mij niet persoonlijk raakt denk ik dat veel inwoners van oud- Den Helder dit besluit niet zullen toejuichen aangezien het daar merkbaar drukker zal worden. Een oplossing zou kunnen zijn om een gescheiden fietspad te maken zoals naar Lands end, eventueel aangevuld met wat drempels en/of flitspalen. Neem ons, inwoners èn toeristen een “mooi stukkie” toeren onder de dijk niet af, b&w.

  35. Mandy

    Precies wat je kan verwachten van gemeente Den Helder. Alles wat leuk is aan Den Helder vernielen voor toerist en inwoners.

    Zoiets is zeer speciaal heeft geen plek in Nederland en ja hoor die ezels in Den Helder die daar roekeloos rijden verpesten het weer eens voor de rest. Die moet je aanpakken, niet de toeristen en de goedwillende burgers. Zet er een traject controle neer en hoppa iedereen houd zich aan de regels

  36. Frans Seegers

    Mandy , in dit geval kan je niet zeggen dat diegene die roekeloos heeft gereden het verpest heeft, het is dit keer de gemeente die bang is dat er mischien een handtekeningenactie komt als er voor de actieneemsters een in hun ogen een verkeerde beslissing wordt genomen, en de gemeente laat op dit moment weer zien dat ze geen ballen hebben,

  37. dickb

    Oh jee, ik kan straks niet meer met de auto naar kaap hoofd; dan kan ik nooit meer naar de zee kijken…….

    1. Frans

      en complottheorieën , nee daar geloofd niemand in, maar de wethouder die deze zaak naar voren brengt , heeft deze beste nam geen familie-relatie met het overleden meisje ??

Reageren is niet meer mogelijk.

Home-onder-slider