DHA-A leader
DHA-A leader

30 Miljoen voor de Kop

Den Helder – De Kop Werkt! Onder die naam bundelen Texel, Den Helder, Hollands Kroon, Schagen en de provincie Noord-Holland de krachten om de Kop van Noord-Holland te versterken. De vijf overheden willen in totaal 30 miljoen euro beschikbaar stellen voor projecten die bijdragen aan de werkgelegenheid, de leefbaarheid en de bereikbaarheid van de regio.

Op 20 december hebben het college van Gedeputeerde Staten en de colleges van B&W van Texel, Den Helder, Hollands Kroon en Schagen ingestemd met de concept-samenwerkingsovereenkomst. Begin volgend jaar zal de overeenkomst door de gemeenteraden en Provinciale Staten besproken worden, waarna de colleges de overeenkomst definitief zullen vaststellen.

Voor de financiering hebben de vier gemeenten € 15 miljoen gereserveerd. De provincie wil dat bedrag verdubbelen. Voor 2017 is al € 7,3 miljoen euro gereserveerd voor cofinanciering van concrete projecten. Over de andere € 7,7 miljoen wordt in 2017 een besluit genomen.

Meer informatie over De Kop Werkt! staat op www.dekopwerkt.nl.

DHA-H 468

Over de schrijver:

Onder 'Redactie DHA' staan berichten over DHA zelf, persberichten en dergelijke.

Lees ook:

21 reacties

  1. scherpe ogen en oren

    je kan alles bedenken qua projecten maar zolang de N9 zo blijft als hij nu is zal op economisch gebied weinig gebeuren. Overal in het land waar je komt en je zegt dat je uit Den Helder komt dan heeft iedereen het over die k…e weg vanaf Alkmaar.

    Het zou goed zijn als daar geld voor zou worden vrijgemaakt door de provincie.

    1. Hanneke Kaamer van Hoegee

      Beste Scherpe ogen en oren,
      De N9 (en ook de N99) zijn geen provinciale wegen, maar rijkswegen. De provincie kan daar niet heel erg veel aan veranderen, om de simpele reden dat we daar als provincie geen zeggenschap hebben over deze wegen.
      De provincie voert momenteel wel een onderzoek uit naar het verbeteren van de bereikbaarheid van de Den Helder. Daarin worden eerdere onderzoeken meegenomen, wordt er ook gekeken naar de N9 en de N99, maar wordt een eventueel nieuwe weg ook niet uitgesloten. De resultaten van dit onderzoek worden medio 2017 bekend.

      1. Jonathan

        Uw VVD zit met een eigen minister al heel lang in dit kabinet. Men had er allang al wat aan kunnen doen, maar de VVD blinkt vooral uit in woorden, geen daden. Wanneer gaat de VVD dit zelf eens oppakken in plaats alleen naar anderen te wijzen?

        1. Hanneke Kaamer van Hoegee

          De VVD Noord Holland heeft in haar verkiezingsprogramma staan dat er een onderzoek gedaan moet worden naar de betere bereikbaarheid van Den Helder. Dit is in het coalitieprogramma opgenomen en dat onderzoek wordt nu uitgevoerd.
          De VVD levert de gedeputeerde die over verkeer gaat en ook ik zet me al 6 jaar, als woordvoerder op dit dossier, in.
          Overigens zijn door inzet en investeringen van de provincie op de N9 al omleggingen gerealiseerd bij ’t Zand, de Stolpen en Schoorldam. Deze omleggingen hebben de bereikbaarheid al aanzienlijk verbeterd. Helaas liggen in Den Haag de prioriteiten ergens anders, maar dat neemt niet weg dat de lobby niet doorgaat.

          1. Jonathan

            Dat heeft de VVD dan niet erg goed gedaan, van een eigen minister mag verwacht worden dat zij de signalen uit de eigen achterban oppakt. Dat ze dit gewoon niet doet zegt heel veel over de beweerde slagkracht van de VVD.

          2. Hanneke Kaamer van Hoegee

            @hotmail2 Ik snap uw opmerking, maar de N50 is een heel andere situatie dan de N9.
            @Jonathan, in Nederland heb je nog altijd meer dan 1 partij nodig om een meerderheid voor een besluit te krijgen. En helaas merk ik in PS meer en meer een geluid dat partijen wel bereid zijn om te investeren in asfalt, als het maar asfalt is voor fietsers of voor OV.

          3. Judge X

            Dat laatste Hanneke KvH betekend dus dat D-H nog jarenlang een ‘Death End’ zal zijn en alle kortgeleden afgeronde -,geplande – en voorgenomen projecten desinvesteringen blijken en blijven,totdat er eindelijk over een afstand van zo’n 45 km goede en snelle infrastructuur is gerealiseerd richting het directe zuiden (Alkmaar,IJmuiden,A’dam).
            Hierin vindt menig reageerder waarschijnlijk weer bevestiging in zijn /haar kritische reacties betreffende o.a. nieuwe schouwburg en nieuw stadhuis.
            Dank voor uw open- en eerlijkheid,u zou als voorbeeld moeten gelden voor uw partij !

      2. Judge X

        Misschien Hanneke Kamer van Hoegee hadden de gemeente en de provincie eens op tijd met het rijk in overleg moeten treden,voordat deze het ‘jaagpad’ langs het kanaal gingen verbeteren en van flyovers voorzien (veilig,maar wel trager van en naar Den Helder).
        Maar dit is alweer een gepasseerd station en de zoveelste gemiste kans.
        En het onderzoek van de provincie zal wel volgens oude stramienen verlopen: kaart van de provincie op de vergadertafel,een potlood en liniaal om de lijnen te trekken een goed gesprek,sigaartje,pot koffie en misschien alvast een taart van Krijns.
        Zijn er al computermodellen overwogen ?
        https://www.nemokennislink.nl/publicaties/nieuw-asfalt-niet-altijd-nodig-bij-filebestrijding

        1. Hanneke Kaamer van Hoegee

          We zijn ondertussen bij het PMI 2016-2021. Volgens mij, uit het blote hoofd, is in de versie die u noemt alleen onderzoek N250 opgenomen en nog niet de bredere bereikbaarheid van Den Helder. Maar ik kan mij vergissen.

  2. Judge X

    Voor alleen een betere bereikbaarheid van Den Helder – ivm haven en industrie – en daarmee de omliggende dorpen (incluis het eiland Texel),is 30 miljoen uitgesmeerd over 4 jaar al peanuts.
    Het betekent bij toenemend zakelijk – en recreatief verkeer slechts: ‘Aansluiten achteraan de file’.
    En dit genoemde verkeer gaat dus bepalen of het in de toekomst wel zinvol is,om überhaupt de reis richting Den Helder aan te vangen.
    Met een fractie van dit geld zou men eerst de TU-Delft en TNO aan het werk kunnen zetten,om met een betrouwbaar computermodel de gehele regio eens door te lichten,om reden het voorkomen van verkeerde beslissingen.

    1. Hanneke Kaamer van Hoegee

      Voor die 30 miljoen kan je inderdaad geen 2×2 baansweg naar Den Helder aanleggen, maar daar is dit bedrag dan ook niet voor bedoeld. Er wordt momenteel een studie naar de bereikbaarheid van Den Helder gedaan, de resultaten van dat onderzoek moeten medio volgend jaar bekend worden.

      1. Judge X

        Ja ja….niets fysieks dus,30 miljoen van de provincie er bij en je hebt 60 miljoen ter beschikking voor plannetjes en studies op die plannetjes,voor de hele noord-kop.
        Voor de infrastructuur Alkmaar – Den Helder heb je dan bij gebruik van het computermodel met de juiste parameters,over een paar jaar de beschikking over een mogelijk goed functionerend luchtkasteel,op welk traject je fysiek een twee-baans fietspad zou kunnen neerleggen,omdat iets ambitieuzers er niet in zit.

          1. Judge X

            Als ze er inderdaad in slagen om extra verkeer naar de N9 richting D-H te krijgen,omdat dit voor burgers en bedrijven in de oostelijke regio aantrekkelijk zou zijn,dan is de treurnis langs het kanaal m.i. pas echt compleet.
            We zullen het mee maken. 🙁

  3. Sjaak

    Dit is nou echt zonde van het geld. Voor 30 miljoen wordt een bureaucratische organisatie opgetuigd die alleen maar werk voor ambtenaren oplevert. Typisch weer een product van de landelijke partijen VVD CDA D66 en PvdA. Als ze maar met overheidsbanen kunnen strooien is het al goed. Dit gaat natuurlijk niet werken, dat heeft het nog nooit gedaan, zeker niet als je het afzet tegen dit enorme budget. Dat dit allemaal van Uw belastinggeld gaat interesseert ze niet. Gaat U er nog op stemmen? Ik niet.

    1. George

      Niet stemmen is een stem meer op een partij die voor jou slecht uitpakt.
      Gewoon stemmen op de voor jou minst slechte partij.
      Goeie partijen bestaan niet.

  4. Henk

    Een grote schandvlek, dit geld is mede afkomstig van het Sociaal Domein. Geld dat bestemd was voor zorg en inkomen. In plaats dat deze gemeenten bij het Rijk gingen aankloppen om deze regio te helpen graaien ze het weg bij de mensen die hulp nodig hebben.

  5. Skriks

    @ Henk, is daar een verband of is dat een aanname?
    Ik bedoel is er een ´restbudget´ uit de zorg dat nu zogenaamd ´geïnvesteerd´ wordt in regio-ontwikkeling?
    Of is dat wellicht niet aannemelijk te maken maar puur theoretisch en toch ook wel ´voor de hand´ liggend?

Reageren is niet meer mogelijk.

DHA-B Home468