520 – Uitzicht op het Ankerpark

Den Helder – Soms vraag je je wel eens af waar de op zoek naar fraaie stadsgezichten zijnde straatfotografen meenden een mooi plekje te hebben ontdekt. Voor degenen die het oude Nieuwediep niet van haver tot gort gekend hebben, ligt hier toch wel zoiets als een zoekplaatje uitgestald. Toch is het tegendeel waar.

Op de kaart staat wel aangegeven “Spoorgracht met gezicht op Ankerpark”, maar naast de herenhuizen in de Nieuwe Brugsteeg kijken we neer op de nederige woninkjes op de Achtergracht-Zuidzijde en op de kop van de Achterbinnenhaven. En de kenners van onze Pilo zien vast en zeker hun voorvaderen geschaard op en rond de leuningen van de Botbrug, om over het lief en leed van alle dag te praten.

Natuurlijk ontbreken op dit prentje de handkarren niet. Ze betekenden in de goeie ouwe tijd het vervoermiddel dat bij uitstek geschikt was om wat de zee gaf naar de plaatsen van bestemming te vervoeren. Zelfs de nijverheid miste in dit fragmentje van een bijzondere buurt niet. In het pandje, links met het puntdakje, was een schoen- en laarzenmakerij gevestigd. En als een paal boven water staat natuurlijk dat deze handwerksman als brugwachter ook nog wat inkomsten genoot. Want de Botbrug waarop we hier neerzien moest vanwege het pittig drukke scheepvaartverkeer in het Helderse kanaal nogal wat keren per dag bediend worden. Het is allemaal achter de rug, zogezegd.

468-Onderbericht

Over de schrijver:

Geboren en getogen in Den Helder. Cees verzorgt sinds 2008 op Den Helder Actueel elke zondag de rubriek Afgestoft.

Lees ook:

6 reacties

  1. Willem J. Sloot

    Net wat Cees zegt voor u ziet u een zoekplaatje. Omdat het hier weer een ingekleurde foto betreft gaan nog al wat details verloren. Zo heb ik getracht te achterhalen wat het is (of zijn) gelijk links over de Botbrug. Met een vergrootglas erbij onderscheid je iets met strooien hoedjes op of iets dergelijk. In het hoge pand rechts op de foto zat volgens mij in een grijs verleden iets van een bioscoop of zo. Ik weet nog dat het een stalling was voor NACO bussen. Nog later behoorde het pand toe aan Defensie (volgens mij hoor) en werden er boten gestald. Verder zien we dat de bovenbouw van de ankerparkbrug eraf is of nog geplaatst moet worden. Al met al een leuk zoekplaatje maar toch ook heel wat herkenning.

  2. Fred

    De foto , is genomen vanaf de hoek Nieuwstraat /spoorgracht waar het hotel Wapen van DenHelder zat en nu het daklozen pension in zit . Verder het hoek pand rechts over de brug ,op de Achterbinnenhaven, daar heeft als laatste kapper Bertus van Amsterdam in gezeten. Met op de andere hoek op de binnenhaven de firma van kalsbeek , welk nu nog op de Zuidstraat zit. wat ik nu beschrijf , was niet de situatie op het moment van deze foto doch vele, vele jaren later. Wat wel nog over is van deze foto, is de woning van de brugwachter aan de overzijde van de Ankerpark brug links op de hoek.

  3. HZdwg

    Die tweewielige handwagen, zoals je er een paar ziet staan, is eigenlijk een onding, zoals ik zelf in mijn jonge jaren heb geconstateerd, want mijn vader had ook zo´n ding.
    Weinig geschikt voor vervoer van zware lasten.
    Het is niet aan te raden de kar zo te beladen dat het zwaartepunt vóór de wielen of boven de wielen zit, want dan is de kans groot dat de kar voorover kiepert en de lading op straat belandt. Het zwaartepunt moet dus een stukje achter de wielen liggen, maar dat betekent wel dat degene die de kar duwt daarbij ook voortdurend moet blijven tillen.
    Ook vervelend en zelfs een beetje gevaarlijk: als je over een bolle straat rijdt of als de kar aan zo´n straat geparkeerd staat, en dan ook nog met een wiel in de goot, dus als het ene wiel hoger staat dan het andere, dan wil dat hogere wiel naar beneden en dat betekent dat de kar neiging heeft een kwartslag te draaien. Door dat effect en door dat mijn toedoen is mijn vaders kar een keer door het raam gegaan van een mevrouw Haak in de Schagenstraat.

    1. Fred

      Ook ik Hans heb nog met zo’n handkar gewerkt , bij de PTT. Ondingen waren het . Ik had altijd ruzie met de rustpoot die in het midden van de wagen aan de achterkant zat. Net als ,met het beladen van die krengen , zoeken naar het evenwichtspunt. Teveel naar voren , betekende hangen op de duwbalk, teveel naar achter moest je constant tillen. En als je over een verhoging reed , zat die rustpoot in de weg.

Reageren is niet meer mogelijk.

Home-onder-slider