DHA-A leader

Libertad en Mircea completeren Sail Den Helder 2017

Den Helder – Opnieuw zijn twee bijzondere Tall Ships bevestigd voor Sail Den Helder 2017: de Roemeense driemaster Mircea en de Argentijnse driemaster Libertad. Beide schepen zijn eigendom van de Marine in het betreffende land. Er is een lange tijd van lobby voorafgegaan om de bevestiging te krijgen.

De Mircea uit Roemenië is een driemast bark, die gebouwd werd op de bekende Hamburger werf Blohm & Voss in 1938. Ze werd speciaal gebouwd als sailtrainingschip voor de Roemeense Marine en is onder meer een zusterschip van de Amerikaanse USCG Eagle die in de jaren negentig Den Helder bezocht. Een ander zusterschip was tijdens Sail Den Helder 2013 te bewonderen in onze haven: de Portugese Sagres II. In de afgelopen jaren is de Mircea nauwelijks in noordelijke wateren te zien geweest. Daarom zijn we zeer verheugd met haar komst. Met een lengte van 82,5 meter behoort zij tot de grote windjammers van de wereld.

Het volschip Libertad uit Argentinië werd eveneens speciaal gebouwd als sailtraingschip, voor de opleiding van officieren in de Argentijnse Marine. De bouw – op de Argentijnse marinewerf – nam een aantal jaren in beslag. In 1961 maakte zij haar eerste reis. Als vlaggenschip van het land vervult de Libertad (ook wel bekend als ARA Libertad) veel ceremoniële gebeurtenissen. Zij is al vele malen de Atlantische Oceaan overgestoken en is meervoudig winnaar van prestigieuze prijzen in de wereld van sailtraining, waaronder die van de Boston Teapot Trophy. Het is een bijzondere eer dat ook dit volschip met haar grote bemanning Sail Den Helder 2017 zal bezoeken. Haar lengte van 103,7 meter vraagt om een ruime ligplaats.

Compleet
Met de bevestiging van deze beide schepen is de vloot voor Sail Den Helder 2017 compleet. Inmiddels zijn er zoveel schepen aangemeld dat er zelfs enkele grote Tall Ships dubbel zullen moeten afmeren, omdat er anders geen plaats meer zou zijn. De bezoekers van Sail Den Helder kunnen zich verheugen op een prachtige vloot van ruim 30 Tall Ships in de A- en B-klasse uit 17 landen, die een totale kadelengte vullen van 2000 meter. Ook het Varend Erfgoed wordt ruimschoots vertegenwoordigd en heeft nog eens 2000 meter ligplaats nodig. Hiermee is de haven van Den Helder tijdens Sail 2017 meer dan vol.

DHA-H 468

Over de schrijver:

Onder 'Redactie DHA' staan berichten over DHA zelf, persberichten en dergelijke.

Lees ook:

DHA-B Home468