DHA-A leader
DHA-A leader

Zeeland met defecte diesels in Willemstad

Den Helder – Zr. Ms. Zeeland ligt met defecte diesels in de haven van Willemstad, Curaçao. Daar arriveerde het schip afgelopen woensdag als het nieuwe stationsschip. Dat gebeurde echter zonder het gebruikelijke ceremonieel en met behulp van sleepboten vanwege technische mankementen.

De problemen zijn dermate ernstig dat technische hulp vanuit Nederland naar de West moet vliegen, meldt de Onafhankelijke Defensiebond. De Zeeland vertrok 24 juni vanuit Den Helder en had begin juli moeten arriveren. Het patrouilleschip kon alleen zelfstandig op zijn E-vaart koerszetten naar Curaçao, maar werd toch de haven van Willemstad in gesleept. Een week later dan de normale aankomstdatum, aldus marineschepen.nl.

“Shambles … een ander woord is er niet voor dat een kapot schip naar de West wordt gestuurd”, stelt de ODB. “Zoiets kan toch niet anno 2017! Nou jawel hoor, de KM had geen keuze omdat de vier OPV’s er niet best aan toe zijn. Te weinig personeel, te weinig opleiding, te weinig onderdelen en te weinig onderhoud (roofbouw op een ander schip is wel toegestaan) laat desastreuze sporen na. De klachten van de werkvloer zijn helder: de top is teveel met zijn of haar carrière bezig in plaats van bezig te zijn met de doelstelling van Defensie. Een minister zie je tegenwoordig al weinig bij het overleg, maar is er echter wel als de kippen bij om in alle toonaarden te ontkennen dat de problemen bij het KCT schromelijk overdreven zijn.”

Richting de minister van Defensie zegt de ODB: “Beste minister… de problemen zijn huizenhoog. In plaats van bezig te zijn met verdere afbraak (adaptieve defensie), graag eens leiding geven. In plaats van verre reizen te maken (businessclass), ga aan tafel met de bonden en probeer eens een fatsoenlijk CAO tevoorschijn te toveren. De problemen zijn Defensiebreed, het maakt niet uit waar wij kijken: elk onderdeel ligt op z’n gat en wordt met kunst- en vliegwerk operationeel gehouden. Stop met afbraak begin met opbouw!”

DHA-H 468

Over de schrijver:

Onder ‘Redactie DHA’ staan berichten over DHA zelf, persberichten en dergelijke.

Lees ook:

23 reacties

  1. Jan

    weer een schip met problemen een week langer op Curacao.. Had het vorige stationsschip ook al niet problemen en moest er personeel ingevlogen worden vanuit Den Helder??? Ja dus… en dat was niet alleen vanwege voorstuwings problemen… Shambles…..

  2. Roel Prins

    Lijkt mij verstandig om eerst uit te zoeken wat er precies aan de hand is aleer een oordeel te vellen.

    1. Dick Berts

      Dat kun je al zien aan het feit dat er een tandeloos schip dat alleen piraten kan bestrijden stationsschip is in de West.

    2. Fred

      Problemen met de motoren. Dat was ook het probleem met de Hrms Karel Doorman. Blijkbaar kampen alle nieuwbouw schepen met dir euvel. Maar een schip het water op sturen naar de andere kant van de grote plas wat al wat mankeert , is van de gekke .

  3. RB

    eeuwig zonde dat het defensie apparaat zo afgebroken wordt
    .
    .
    aan de redactie, zouden jullie iets wat licht kunnen schijnen op al deze afkortingen, als zijnde niet defensie heb ik geen idee wat ODB, OPV, KCT betekend 🙁

    1. Judge X

      ODB = Onafhankelijke Defensie Bond ? OPV = Oppervlakte Patrouille Vaartuig ? KTC – Korps Commando Troepen zal het wel niet zijn,dus je hebt zeker een punt RB. 🙂

  4. Fred

    ODB ouderen defensie bond. OPV ocean patrol vessel. KCT (landmacht ) Korps commando troepen.

  5. Judge X

    Trouwens ….,kunnen we Koen Schuiling daar niet de schuld van geven ?
    KCT = Koen’s Criminal Techniciens. 😛

  6. Jan

    onafhankelijke defensie bond, oceangoing patrol vessel, korps commando troepen

      1. Judge X

        Dat is al tijden meer beleid dan pech Fred en dat over de volle breedte van defensie Marine,Landmacht,Luchtmacht.
        Het ontbreekt er nog aan dat onze vrijheid verdedigers,op cynische wijze na hun missie bij leven dan wel postuum,een onderscheiding opgespeld krijgen in de vorm van een gebroken geweertje !’.

  7. Judge X

    Met KCT bedoeld men ivm de KM natuurlijk niet het Korps Commando Troepen (zo slim zijn we toch wel ?).
    In het verhaal past dan de aanduiding DMI = Directie Materiële Instandhouding.
    Gezien het feit dat men in het internationale circuit bij de zeestrijdkrachten Engelse termen bezigt,zou men DMI dus moeten vertalen naar het Engels en dan uit komen op de afkorting KCT.
    Aangezien mij dit te complex gaat worden,ga ik mij dus nu maar liever bezig houden met de oplossing van de nieuwe TDF-rebus als u het mij niet kwalijk neemt.
    Misschien is het wel gewoon een fout in de tekst. 🙁

    1. Judge X

      Ik ga nu A en aan m’n PT,eerst een AZ maar ook HVO,dan mijn KB daarna de T in en lekker tussen de VL; woensdag weer BH,langs MM en dan de wal op HST en dus op zoek naar een PP zonder de VB in top; ….tja dat is mijn leven bij de KM,maar wel BK hè !
      http://www.marinekreten.nl

    2. Fred

      Lees het bericht nog eens . Het gaat wel degelijk over het korps commando troepen. Ik had van jou , als JUDGE zijnde ,toch wel wat meer scherpte verwacht.

        1. Judge X

          Zoals gezegd … heb je gelijk Fred,ik heb een nieuwsbericht gemist (die staat hier boven maar was / is nog niet te zien).

  8. Nelis

    Wat mij opvalt is dat men snel een oordeel heeft zonder precies de ins en outs te weten. Zoals als men waarschijnlijk weet is dat het om techniek gaat en dat kan defect geraken. Ja dat het nu dit schip treft is des te jammer. U kent waarschijnlijk ook Murphy’s law. U kunt mij geloven dat er voor de voortstuwing diesels alles aan gedaan wordt om dit probleem boven tafel te krijgen. Gewoon vervangen is soms ook geen optie, het is wel wenselijk dat het probleem inzichtelijk wordt zodat er voor de andere schepen actief kan worden ondernomen.

  9. Peter

    Dit soort problemen geven dus heel mooi weer wat er gebeurt wanneer je bezuinigd op defensie. Wanneer wordt deHaag eens wakker.

Reageren is niet meer mogelijk.

DHA-B Home468